Tuesday, May 11, 2010

novembre بند



این پست با پست های قبلیم یکم تفاوت داره، هم یک معرفی و هم نقد یکی از آهنگهای این گروهه ولی یک نقد تجربی، یعنی این فقط یک نقد نیست و شاید بشه گقت خاطره یا تجربه ای هستش که داره همراه با نقد آهنگ تعریف می شه

این گروه خیلی به من کمک کرده و البته از جمله گروه های مورد علاقم در Gothic Doom هستش.
در کوه نوردی های مشکلی که با یکی از دوستانم می رفتیم،بعد از گذروندن مناطق کوهپایه ای طولانی و انرژی بر وقتی به قسمتهای کوه نوردی می رسیدیم،هندزفری هام مثل موادی نیروزا برام کار می کردن و تا خود قله با زبان خودشون بهم می گفتن "به قله نگاه کن،جلو برو".
توی کوهنوردی هامون یکی از گروه هایی که به من به معنای واقعی دوتا بال می داد، بند Novembre بود.و از بین آهنگهای این بند، فقط آهنگ zenith بود که تا قله ده ها بار گوش می کردم.
و خیلی برام جالبه که اولین بار توی کوه با این آهنگ آشنا شدم، یه روز صبح بود که ساعت 4 نیمه شب به همراه دوستم ازخواب پا شدیم و راه افتادیم و از خونه تا اول کوه رو پیاده رفتیم،همینطور مسیر رو ادامه دادیم و از یه مسیر مارپیچی و بعد از گذر کردن از چنتا سگ گرسنه ولی تا حدودی با مرام به دل کوه رسیدیم، به مسیرمون ادامه دادیم و بعد از یک ساعت به جایی رسیدیم که تازه می شد قله رو دید،قله ای که به نظر می رسید هیچ وقت نمی شه بهش رسید،دقیقا از همونجایی که وایساده بودیم مسیر طاقت فرسا شروع می شد، هرجفتمون هندزفری هامون رو گذاشتیم گوشمون و شروع کردیم به راه رفتن،بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی به جایی رسیدیم که شیب شدیدی داشت و خبری از زمین نبود و باید از سنگهای بسیار زیبایی به کمک طناب بالا می رفتیم ، دقیقا همونجا بود که دیدم باید یه آهنگ بذارم که فقط فکرم رو، رو به جلو متمرکز کنه، داشتم دنبال یه آهنگ خوب می گشتم که یهو به طور عجیبی به اسم zenith برخوردم، هرچه قدر فکر کردم نتونستم بفهمم که این آهنگ رو کی ریختم، اسم این آهنگ به شدت من رو متعجب کرد، zenith به معنی قله بود و من هم در حال صعود به قله بودم و می خواستم یه آهنگ مناسب بذارم،در حالی که یک دستم به طناب یخ زده بود با دست راستم آهنگ رو پلی کردم و به راهم ادامه دادم، بعد از چند ثانیه یادم افتاد که این آهنگ مال novembre هستش و به احتمال زیاد اشتباه به جای آهنگ قبلیش ریختمش تو گوشیم.

اولش که آهنگ شروع شد اون صدای زیبای گیتارکلاسیک به همراه فضاسازی آرام و دلنشین کیبورد من رو به یاد باد ملایمی انداخت که در همون لحظه داشت به صورتم می خورد، ناگهان یه حس واقعا عجیبی به من دست داد و همون موقع صدای درام با یه صدای ضعیف شروع شد و لحظه لحظه صداش زیاد تر شد و گیتارالکتریک به سان یک یاری دهنده به کمک موسیقی اومد و دوباره لحظه به لحظه به سرعت آهنگ اضافه و ریتم آهنگ عوض شد و من وقتی به خودم اومدم دیدم مسافت زیادی رو به سرعت طی کردم و پا به پای دوستم با چنگ و دندون داریم از صخره ها بالا می ریم، حس کردم سنگی که زیر پامه ، بادی که از جلو میاد و برفهایی که زیر سایه های سنگهای بزرگ هنوز آب نشده بودن دارن باهام حرف می زنن، به یه زبان آشنا و کهن که دیگه الان ما انسانهای کارخونه ای و دودی و کثیف یادمون رفته.

ریتم آهنگ عوض شده بود و گیتار کلاسیک و الکتریک به همراه صدای آرام کیبورد ،من رو نه تنها از محیط دور دست پشت سرم(شهر) بلکه از کوهی هم که توش بودم دور تر کرده بود،گیتار الکتریک با تپینگ های جادویی و خوش صدای خودش با تغییرات سمفونی بک گراند من رو مات و مبهوت کرده بود و حس می کردم دست و پاهام خودشون دارن به بقیه راه ادامه می دن ،هنوز به اواسط آهنگ نرسیده بود که اولین قسمت صخره ها رو گذرونده بودیم و به مسیر صاف رسیده بودیم که خیلی مرموز بود،سنگهای غول پیکری که از دو طرف بیرون زده بودن نمی ذاشتن که مسیر رو تا انتها ببینیم،همینجا بود که آهنگ آروم و با قیافه ی منظره جلومون مرموز شده بود و سرشار از زیبایی بود، مسیر رو همینطور ادامه دادیم، من احساس می کردم که دارم فیلمی می بینم که تک تک صحنه هاش با موسیقیش از قبل هماهنگ شده و این موسیقی برای این فیلم ساخته شده،ولی این فیلم نبود،شاید یک رویا بود،دیگه به وسطای آهنگ رسیده بود که فقط صدای ناب کیبورد مثل صدای باد شنیده می شد و هوای گرگ و میش اون موقع با صدای چنتا عقاب یک لحظه ی به خاطر ماندنی رو تداعی کرده بود ،آخرین سنگ غول پیکر رو گذروندیم و صدای کلین گیتار الکتریک به آرامی صحنه مقابل چشمانم رو تداعی کرد و بقیه اجزای آهنگ باهاش هماهنگ شدن، چیزی که جلوی چشمام بود رو الان که دارم این متن رو می نویسم نمی تونم باور کنم،در اون لحظه آبشاری جلوی چشمام بود که مثل یک انرژی ماورای طبیعی می درخشید،سنگ های دور برش یه نور خاصی رو بازتاب می کردن، و در فاصله ای همچنان دور قله ای رو دیدم به همراه آبشاری غول پیکر که از این فاصله معلوم بود، باد خنک صبح گاهی شمالی به آبشار می خورد و باعث می شد قطرات الماس گونه آب در هوا پخش بشه، در همون لحظه ها آهنگ به اوج خودش رسیده بود و منم مثل سنگ های اطرافم خشکم زده بود و در اون لحظه احساس کردم قسمتی از اون مکان و طبیعتم.بعد از این لحظه ها به دوستم نگاه کردم ، از نگاه هر دوتامون معلوم بود که زبونمون بند اومده،چند لحظه دیگه وایسادیم و به اون منطقه بدرود گفتیم و رفتیم و در کمال تعجب وکال وارد آهنگ شد در حالی که فکر می کردم یه آهنگ بدون کلامه، ولی وکال فقط چند کلمه گفت :


it seems so long
shining bright
it seems so long
shining bright...


و بعد از گفتن این چند کلمه آهنگ رو به خاموشی رفت و مثل خورشید در پشت کوه به آرامی ناپدید شد.
تا خود قله چندین و چند بار این آهنگ رو گوش دادم و فهمیدم که هیچ آهنگی "توی کوه" برای من مثل zenith (قله) نمی شه.از اسمش تا تمام ملودی هاش دارن فضا و حال و هوای کوه رو فریاد می زن.

بین سالهای 1989 و 1990 در کشور ایتالیا، بندی به اسم catacomb در سبک death metal تشکیل می شه.بعد از سه سال با انتشار دو demo و یک ep ، گروه تصمیم می گیره که اسم و همچنین سبک خودش رو عوض کنه و کار خودش رو جدی تر از گذشته پیش بگیره، catacomb اسم خودش رو به November تغیر می ده و در سبک Gothic Doom شروع به فعالیت می کنه.

به این ترتیب گروه November در سال 1993 تشکیل می شه.یکی از کهنه کارهای سبک Gothic Doom محسوب می شن و کارای واقعا با ارزشی دارن، خوشبختانه یا بدبختانه توی کشورمون با توجه به اینکه در سبکشون از جمله بهترین ها هستند کم می شناسنش.

اعضای بند :
Carmelo Orlando-Guitars, Vocals, Keyboards
Giuseppe Orlando-Drums
Massimiliano Pagliuso-Guitars
Valerio Di Lella-Bass

دیسکوگرافی :
Wish I Could Dream it Again... Full-length-1994
Arte Novecento Full-length-1996
Classica Full-length-1999
Novembrine Waltz Full-length-2001
Dreams d'Azur Full-length-2002
Materia Full-length-2006
Memoria Stoica Single-2006
The Blue Full-length-2007

17 comments:

  1. سلام
    این گروو می شناسم و چند تا از اهنگاشو آن لاین گوش کردم.
    ولی خوشم نیومداون اهنگی که من گوش کردم انگار اهنگ تکنو بود.البته من الان دیگه تو فاز این سبک ها نیستم.یه مدته رفتم تو خط ترش متال
    به هرحال خیلی خوب بود که تجربه تو نوشتی چون هر آهنگی یه احساسی درش وجود داره و اونایی که واقعا موسیقیو درک می کنن می تونن به این احساس دست پیدا کنن.

    ReplyDelete
  2. salam
    bayad hatman beram donbalesh chon ham asheghe doomam ham gothic va in hamoon chizie ke donbalesham. khub bood tnx

    ReplyDelete
  3. سلام رفیق خیلی خوب نوشته بودی دقیقا میتونستم تصور کنم چیزی رو که میگی.
    البته این گروه رو نمی شناختم ولی در کل من هم با سبک های گوتیک و دووم حال میکنم
    اگه یادت باشه بهت گفته بودم از دووم متنفرم ولی نمیدونم چی شده که الان دو سه ماهه همش دارم دووم گوش میدم.

    ای کاش منم مثل تو یه انگیزه ای داشتم که دوباره شروع کنم

    ReplyDelete
  4. درود
    خیلی با این پست حال کردم.... به نظرم گروه بسیار بزرگ و کهنه کاریه که هیچ خبری در وبلاگای فارسی ازشون نیست....
    خیلی خوب شد که از این بند نوشتی.... فقط من روی این که گفتی سبکشون گوتیک دوم هست خیلی بحث دارم.... به نظرم اصلا گوتیک نیستن.... بیشتر دث دوم هستند تا گوتیک دوم
    یه جوی دث متال هستند که مایه های دوم رو وارد کردن و البته شاید به خاطر فضاسازی هاش گفتی گوتیک .
    من آلبوم 2001 شون رو خیلی پسندیدم .
    تا فیلتر نشدی زود به زود پست بذار .... برادران عقده ای بسیج روز و شب دارن کار می کننا!!!

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. سلام به همه دوستان

    برای شهره :راستش من هنوز دیسکوگرافی کامل نوامبر رو گوش نکردم ولی من تا حالا آهنگ تکنو یا حتی حالت تکنو متال ازش نشنیدم، چون آن لاین گوش کردی احتمال می دم مال بند دیگه ای بوده، اگر خواستی کاری ازش گوش کنی آلبوم 2007 رو بگیر.واقعا آلبوم خوب و عالی ای یه.از لطفت هم ممنونم.مرسی

    برای سعید : ممنون، تو هم حتما 2007 گروه رو گوش کن،چون از این سبک خوشت میاد یکی از بهترین و اصیل ترین آلبومایی هست که می تونی گوش کنی

    برای آرش :کجایی ؟ خیلی وقته پیدات نیست... می دونم درد فیلر ، بد دردیه، من هنوزم حالم بده، زندگیم وبلاگم بود، زندگیم رو ازم گرفتن. تو هم ادامه بده، هرطور که می تونی، نباید کم آورد، منتظر پستات هستم، آره یادمه گفتی از دووم حالت بهم می خوره، مشکلی نداره، آدم سلیقش زیاد عوض می شه توی بعضی چیزا

    برای آرش متال برای همیشه : ممنونم ازت، منم در تعجبم که چرا این بند که از پایه گذاران این سبکه خبری ازش نیست.در مورد سبک هم پس خیلی با هم حرف داریم،من توهر جا خوندم سبکش رو نوشته : گاتیک/دووم/دث . بذار قبلش یه بندی رو مثال بزنم، یادته توی وبلاگ قبلیم از زارازا مطلب نوشتم، سبکش رو ایندستریال/فیونرال دووم نوشتم، در حالی که تو سایتهای دیگه همه ایندستریال/فیونرال دث متال نوشتن. اینکه "به اشتباه" خیلی جاها به اسم سبک بندهای مختلف کلمه "دث" رو اضافه می کنن به خاطر وکال اون بند هستش، همین زارازا کاراش به قدری یکنواخته که در سبک دووم هم خیلی مورد پسند عموم قرار نمی گیره، حالا ما چه جوری می تویم سبکش رو تلفیقی با دث به حساب بیاریم ؟
    من کلا به هر گروهی لقب دث متالل و یا حتی ملودیک دث هم نمی دم، یعنی اون چیز که من از دث متال می دونم رو نمی تونم انقدر پایین بیارم، مثلا گروه اسکارسیمتری که الان همه به عنوان ملودیک دث می شناسنش به نظر من اصلا در حد دث متال نیست، دث متال حتی اگه ملودیک هم باشه باید از تکنیک بالایی برخوردار باشه، مثل همین بند کیوتین، به هر حال من به خاطر وکال "اصلا" نمی تونم به سبک گروهی لقب دث رو بدم، نوامبر هم موسیقیش ارتباطی با سبک دث نداره، به بقیه هم پیشنهاد می کنم که به هر گروهی نگن دث متال.تکنیک دث متال خیلی بیشتر از گروه هایی مثل نوامبر ه و این کلمه مقدس "دث" به دلیل تکنیک و قوی ترین ساختاریه که نسبت به سایر سبکهای موسیقی متال داره و معیار مطلقش گروه "دث" و در کنارش بندهای تکنیکال دثی هستند که مانع از بین رفتن نام دث می شن.منظورم نام واقعی دث هستش. ولی آرش ازت ممنونم که این بحث رو باز کردی، این حرفها حتما باید گفته بشه و دست رو نکته بسیااااار خوبی گذاشتی ولی انصافا در کنار گروه دث و یا گروهی مثل نایل می شه به گروهی مثل اسکارسیمتری گفت ملودیک دث ؟ یا می شه سبک نوامبر رو تلفیقی از دث به حساب آورد ؟ معیارمون باید معیارهای اصلی و واقعی باشن، من هیچ وقت به موسیقی هر بندی نمی تونم بگم دث شاید وکال اسکریم یا گرول رو بشه گفت دث ولی دث خیلی بیشتر از این حرفاست.ممنونم ازت

    ممنون از همگی

    ReplyDelete
  7. وارنینگ پس از سالها اکتیو شد حتما سر بزنید
    اگر مایل به تبادل لینک هستید در قسمت نظرات مشخصات وبلاگتون رو بنویسید
    \m/

    ReplyDelete
  8. سلام
    آهنگ آن لاینو اشتباه گوش نکرده بودم اسمش Colour of an eye بود.
    رفتم آهنگ قله رو دانلود کردم
    سبکشون نمی دونم چرا ولی احساس می کنم به هیج کدوم از سبک های متال شباهت نداره یعنی نمی شه تو هیچ زیرگروهی جاش داد.به دوم بیشتر شباهت داره ولی گوتیک اصلا نیست.دث متال هم نیست چون تکنیکی نیست.

    با یه اهنگ نمی شه در مورد گروه قضاوت کرد.ولی به نظرم بیشتر از این که از گروههای متال و راک تاثیر گرفته باشن به نظرم میاد از گروه های سبک های دیگه مثل پاپ و کلاسیک تاثیر گرفتن.این که گفتم مثل آهنگ تکنوئه بیشتر به خاطر لحن خوندن وکالیستشه که اصلا حس متال خوندن نداره
    وکال به نظر من نقطه ی ضعف گروهه نه به خاطر این که با صدای عادی می خونه.خیلی خواننده ها رو تو متال داریم که با صدای عادی می خونن اما کاملا به سبک متال می خونن مثلا وکال اوپث
    ولی گیتار واقعا قویه و نقطه ی قوت گروهه.وکالشم وقتی growl می خونه حس بیشتری تو خوندن داره.

    ReplyDelete
  9. سلام
    دیشب برای پستت کامنت دادم ولی نمیدونم چرا منتشر نشد
    اصلا از این بند چیزی گوش نکردم و الان هم تو موقعیتی نیستم که بتونم کاری ازش دانلود کنم
    اما مهمتر از خود آهنگ توصیفیه که از حست خوندم و بسیار لذت بردم. بعضی آهنگها اگر توی بعضی موقعیتهای خاص قرار بگیرند بیش از حد استاندارد به آدم لذت میدن. مثلا همین آهنگ قله رو اگر هرچقدر هم ازش خوشم بیاد مطمئنم اونقدری که توی اون لحظه روی تو تاثیر گذاشت روی من نمیذاره.
    در مورد دث متال هم بگم یه یه جورایی باهات موافقم. من که راستش رو بخوای هیچ گروهی رو به غیر از خود دث نمیتونم به عنوان دث متال قبول کنم. البته مطمئنم که هنوز به اندازه کافی بندهای متنوع رو امتحان نکردم.
    راستی
    اون وبلاگی که درست کرده بودم یه غلط املایی توی آدرسش داشت، الان درستش کردم. اگه وقت داشتی لینکشو اصلاح کن.
    و با توجه به بلایی که سرم اومد بهت توصیه میکنم اون وبلاگی که تو بلاگفا داری رو بیخیال شو و روی همین کار کن. البته من نمیدونم... شاید این دو تا وبلاگ داشتن فلسفه خاصی داره که برات مهمه، اما در هر صورت اگر هم اون وبلاگ رو نگه میداری حتما یه بکاپ از پستات روی هاردت داشته باش.
    موفق باشی

    ReplyDelete
  10. سلام
    ممنون که به وبم سر زدی رفیق. خیلی خوشحال شدم وقتی کامنتت رو دیدم. این یعنی اینکه حالت بهتره. یعنی امیدوارم باشه. وقتی اون شب اون جمله ی تاریخی رو گفتی خیلی ازت ناراحت شدم ولی من واقعا" نمیدونم چه اتفاقی واسه تو افتاده بود پس هیچ قضاوتی نکردم و فقط رفتم عقب تا زمانی که بهتر بشی و بهتر بشه.
    شما رفقا انحنای مسیر زندگی منید و من هم از مسیر اصلی زندگی خیلی خیلی میترسم پس کل زندگیم شماهایید ، موسیقیه ، عکاسیه ...
    اگه خواستی بازم بیای بهت پیشنهاد میکنم عکسای سری 6 و 7 رو حتما" ببینی
    بازم ممنون که خوشحالم کردی

    ReplyDelete
  11. درود trane جان
    البته من زیاد روی سبک بند ها حساسیت ندارم و به نظرم هر بندی می تونه در هر سبکی موفق و قدرتمند باشه و لزومی هم به تعریف یک استایل خاص برای هر گروه نمی بینم.... اما در مورد این گروه من حرف دیگه ای دارم.... من اصلا نگفتم که چون گرول وکال داره پس دث متاله! اتفاقا من هم معتقدم که اسکارسیمتری یک ملودیک دث ناب نیست...
    ولی در مورد این بند نوومبر، نگفتم که دث متال خالصه.... تلفیقی از دث و دوم هست.... متاسفانه در خیلی از سایت ها مد شده که هر جا دوم متال وارد می شه کنارش یه گوتیک هم می نویسن... قبول داری؟! خیلی از گروه ها اصلا گوتیک نیستن ولی چون فضاسازی های دوم رو دارن بهشون گوتیک می گن....
    فکر می کنم دلیل این که گفتی گوتیک / دوم ، حساسیتت روی سبک دث متاله.... قبول داری؟ ... دلیل اینکه نگفتی دث /دوم اینه که برای دث متال قدرت و زیبایی نایل رو مثال می زنی و دث رو یک سبک مقدس می دونی.... ولی قبول کن نوومبر اصلا گوتیک نیست و از سبک درامز ، ریتم و سرعت بعضی از کارهاشون به سادگی می شه تاثیر دث رو در موسیقی شون فهمید.... اصلا توقع نداشته باش که در موسیقی تلفیقی دث/دوم کارهایی به سرعت و تکنیک نایل بشنوی.... اتفاقا من سهم دث متال رو در موسیقی نوومبر خیلی بیشتر از بند های مطرح دوم/دث دیگه می دونم....

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. سلام.
    ما كه هر سري به سگاي گرسنه برخورديم، جون سالم به در برديم. نمي دونم تا كي بخت يارم خواهد بود!
    احساساتتو خوب آوردي رو مانيتور.
    جو سترياني هم يك آهنگ واسه كوه داره. اما نگاهش انگار از تو هليكوپتره، نه از روي طناب آويزون به قله.

    ReplyDelete
  14. همیشه پست هات رو تا اخر میخونم چون میدونم چیزی برای گفتن داری عالی بود

    ReplyDelete
  15. درود
    من اول که خبر کردی این پست رو سریع خوندم اما
    وقت نکردم کامنت بزارم
    بسیار عالی بود
    توصیفت از کوهنوردی قشنگه منم کوهنوردی مینکنم و همیشه آهنگای قشنگ رو برای ارتفاعات بالا میزارم الان که تعریف کردی خیلی راقب شدم تا دل کنم و گوش بدم
    راستی ما برنامه های کوهنوردی قشنگی داریم اگه خواستی خبرت کنم با هم بریم

    ReplyDelete
  16. سلام به همه دوستان، بابت تاخیرم معذرت می خوام واقعا یه مدت درگیر یه سری مسائل عجیب غریب بودم و دیرکردم دلیلی جز کمبود وقت نداشت

    برای آرش : در مورد اینکه کنار دووم یه گاتیک هم می نویسن رو دیدم ولی زیاد نبوده، ولی تا دلت بخواد کنار دووم دث رو نوشتن،این رو بیشتر موافقم، راستش فکر کنم اصلا رو این بحث به نتیجه نمی رسیم چون از نظر تو دث دوومه ولی از نظر من گاتیک دوومه خالصه و کاری هم به مد و این حرفها هم ندارم، حاضرم با باز کردن موسیقی (البته نه توی نت و کامنت) این بند بهت ثابت کنم که این بند گاتیک دوومه. در یه مورد هم منظورم رو اشتباه متوجه شدی، خوب منم کاملا می دونم که تو سبک تلفیقی دووم نمی شه کارایی به سرعت نایل شنید !! منظور من این بود که با وجود بندای پرچم داری از جمله نایل،در تکنیکی ترین شاخه متال(دث متال) نباید به هر بندی گفت دث یا حتی تلفیقی از دث یا حتی ملودیک دث، در مورد تعصب هم درسته من واقعا رو سبک دث تعصب دارم ولی نه تعصب از نوع ایرانی :-) ممنونم ازت آرش


    برای انوش :حتما خبرش رو بهت می دم، فقط شما برنامتون کجاهاس ؟ من بیشتر شیرپلا و آبشار وزوا می رم، معمولا هم دو نفری !! حالا تو بگو کدوم طرفا می رین بلکه به تفاهم رسیدیم،ممنونم از نظرت

    برای محمد :اونی که تو برام تعریف کردی از این سگ شهری های سوسول بودن که شبا کالباس می خورن !!! اون چنتا که ما بهشون برخوردیم سگ دل کوه بودن، از این گرسنه ها که یه هفته یه بار غذا می خورن، اگه بین ما و اونا یه راه مارپیچی نبود الان در خدمت شما نبودم !

    برای استاتیک فیر : مرسی،لطف داری، همین که تا آخر بخونی برام ارزش داره

    ReplyDelete
  17. سلام جناب trane,
    بد نیست بدونید بنده رو اول از همه دیوانه ی Novembre کرده اید و بعد هم موسبقی دوم! خیلی با موسیقیشون حال می کنم و روزی هزاران بار گوشم را با آن نوازش می دهم...
    راستی این Zenith رو اگر با ترک قبلیش گوش بدهید واقعا کامل کننده ی همدیگه هستند.
    باز هم ممنون

    ReplyDelete